tirsdag 28. april 2009

Amsterdam, Dag 2

Den første hele dagen i Amsterdam startet med å våkne opp til frokost klokken halv ti. Etter den ordnet vi oss, og dro for å ta trikken inn til "Dam square" hvor vi skulle møte Maren. 
Den dumme tingen da var at det hadde begynt å regne. Så det første vi gjorde var å gå å stille oss under tak. Da vi møtte Maren hadde vi bestemt oss for å gå på café så vi slapp å bli søkkvåte, noe som hun allerede var. 

Etter omtrent en time inne på cafeen dro vi derfra og skyndtet oss til kjøpesenteret like ved, hvor vi alle kjøpte oss paraplyer. Jeg fikk en turkis med hvite prikker, Maren en svart med hvite prikker, mamma en orange og Petter og pappa to normale svarte..
Så da ble det gåing i gatene med paraplyer... Det som var vanskelig da, var å ikke slå ned noen med paraplyen min. Finmotorikken er jo ikke på topp. 
Vi gikk rundt i gatene en god stund, og så bestemte vi oss for å leie sykler. 



Jeg kan vel si at jeg var ganske så skeptisk på å begi meg ut på sykkel i Amsterdam, særlig siden jeg hadde sett hvordan sykkeltraffikken var.. Men det var enklere en det jeg hadd
e trodd, og alt gikk bra når vi har en som kan veiene, og reglene for sykkel i trafikken her. 

Vi så også utallige butikker hvor de solgte suvenirer, og oransje klær og ting til Dronningens dag.. Kan vel si at det ikke kom som noe veldig stort sjokk at Amsterdam var sjåka full av suvenirbutikker. 
























Siden det var full regnskur ute, bestemte vi oss for å gjøre noe innendørs. Så vi gikk til en kino som Maren hadde fortalt Mamma om, og så rakk vi akkurat en visning av "The Reader". Jeg syntes filmen hørtes kjedelig ut, men jeg har lært meg å ha ett åpent sinn når man skal f.eks. se en ny film. Og det gjorde jeg klokt i! Filmen var RÅ bra! 

På vei hjem syklet vi innom Vonder Park (tror jeg det heter) som er parken ganske nærme der vi bor, og der kjøpte vi oss is, og nøt solen imens den var der..
Vi sluttet av dagen med take-away pizza og avslapping "hjemme" hos oss selv..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar